חוק חופש המידע
חוק חופש המידע התשנ"ח-1998, נכנס לתוקפו בחודש מאי 1998,
החוק קובע כי לכל אזרח ישראלי, או תושב, או תאגיד הרשום כחוק בישראל, לקבל מידע באם
בעל אופי פרטי או ציבורי, מרשות ציבורית כגין רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים ומשרדי
ממשלה.
לעניין זה, הוגדר בחוק "מידע" – כל מידע המצוי ברשות
ציבורית, והוא כתוב, מוקלט, מוסרט, מצולם או ממחושב.
החוק מונה סוגי מידע על המועצה להעמיד לעיון הציבור ובכלל זה ההנחיות
המנהליות שעל פיהן היא פועלת ואשר יש להן חשיבות לציבור ובכלל זה מידע סביבתי, מפורסם
באתר האינטרנט של המועצה.
חוקי העזר של המועצה, בנוסחם המעודכן. מצויים במשרדיה ובאתר האינטרנט
שלה.
בהתאם להוראות החוק, מונה מר שאדי ח'ואלד, מזכיר המועצה כממונה
ואחראי לטיפול בפניות לפי חוק חופש המידע ועל יישום הוראותיו במועצה.
זמן הענות:
עפ"י הוראות החוק, סעיף 7 (ב') נשיב לפונה לקבלת המידע תוך
30 יום ממועד תשלום אגרת הבקשה. במקרים מיוחדים כאשר הבקשה מורכבת ומצריכה התערבות
גורמים שונים במועצה, מתן המענה ידחה לתקופה נוספת של 30 ימים עפ"י (סעיף 7 (ג')
לחוק) במקרה וקיים צורך בהארכה תישלח לפונה הודעה מנומקת ובכתב.
בקשה לפי חוק חופש המידע
·
בקשה לקבלת מידע יש להגיש בכתב לממונה על חוק חופש המידע
או למי שהוסמך על ידו במועצה, המבקש אינו חייב לציין את הטעם לבקשתו למידע.
·
המידע יועמד לרשות המבקש כפי שהוא מצוי בידי המועצה. המועצה
אינה חייבת לעבד את המידע לפי צרכיו של המבקש.
·
המועצה תודיע למבקש אודות המידע, לא יאוחר מ 30 ימים ממועד
קבלת הבקשה על החלטתה בעניינו. במידה והוחלט להעמיד את המידע המבוקש לרשות המבקש, ההחלטה
תבוצע תוך 15 ימים.
·
המועצה תעמוד במועדים שלעיל, אלא אם החליט הממונה או ראש
המועצה, לפי העניין, על הארכת איזה מבין המועדים וניתנה על כך הודעה בכתב ומנומקת למבקש
על הצורך בהארכת התקופה.
·
המועצה רשאית לדחות בקשה למידע בנסיבות מסוימות, למשל אם
מדובר במידע שגילויו עלול לפגוע בבטחון הציבור, או בטוחנו או שלומו של כל אדם אליו
נוגיע המידע, מידע שגילויו מהווה פגיעה בפרטיות (אלא אם כן גילוי
·
המידע מותר על פי דין) או כאשר מדובר במידע שהמועצה מנועה
לגלות אותו על פי כל דין.
·
כמו כן, המועצה מוסמכת לדחות בקשה במידה והמידע המבוקש עלול
לשבש את תפקודה, את יכולתה לפעול ולתכנן, או לנהל משא-ומתן, או מידע הקשור לדיונים
פנימינים, וכו'.
·
ניתן לעתור לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית-משפט לעניינים
מנהליים, לפי חוק בתי משפט לעניינים מנהליים, תש"ס-2000 על החלטה המועצה לפי חוק
חופש המידע.
אגרה
תשלום אגרה הינו תנאי הכרחי להגשת הבקשה ולקבלת המידע המבוקש. שיעורי האגרות
להגשת הבקשה ועלויות הטיפול בה נקבע בתקנות חופש המידע (אגרות), תשנ"ט –
1999, נכון ליום 01/01/2015, כלהלן:
1)
אגרת בקשת מידע, תהיה בסכום של 20 ₪.
2)
אגרת איתור וטיפול במידע, תהיה בסכום של 30 ₪ לכל שעת עבודה
באיתור החל מהשעה הרביעית.
3)
אגרה בעד הפקת מידע בכתב, תהיה בסכום של 0,20 ₪ לכל עמוד
צילום או עמוד פלט מחשב שהופק, או 2.49 ₪ לתקליטור מחשב שנמסר.
באם
המידע מוסרט, מוקלט, מצולם או מאוחסן על גבי מדיה דגיטלית נתיקה, יישא המבקש בעלות
ההפקה או ההעתקה של המידע.
4)
סכום בסיסי לקבלת התחייבות לשאת באגרות טיפול והפקה או העתקה
(תקנה 4) הינו 150 ₪.
פטור מתשלום אגרה
1) אדם המבקש מידע
על אודות עצמו וזכויותיו מהמועצה, פטור מתשלום אגרת בקשה, וכן הוא פטור מאגרת טיפול
בעד 4 שעות עבודה החל בשעה הרביעית.
2) מידע שמבקש נציג
של עמותה רשומה כמשמועתה בחוק העמותות, התש"ס-1980, או חברה לתועלת הציבור כהגדרתה
בחוק החברות התשנ"ט-1999, שהציג אישור ניהול תקין מאת הרשם המוסמך על פי דין,
ופועלת לקידום מטרה ציבורית, וכן מידע שמבקש אדם הדרוש לו לצורך מחקר אקדמי, פטורים
מאגרת טיפול בעד 4 שעות העבודה הראשונות החל בשעה הרביעית.
3) מבקש שמקבל גמלה,
כהגדרתה בחוק ואין ביכולתו לשלם את האגרה.
את התשלום ניתן לבצע באמצעות המחאה/שיק.
על החלטת המועצה לעניין אגרה, ניתן לערער לבית-המשפט השלום תוך 30 ימים ממועד מסירת
החלטת הממונה על חופש המידע.
דוח תקופתי
המועצה מפרסמת דין וחשבון שנתי הכולל מידע
אודות מבנה המועצה, תחומי פעילותה, שמות בעלי התפקידים הבכירים ודרכי התקשרות עמם,
ועוד.
פירוט מלא לדין וחשבון בתקנות חופש המידע,
תשנ"ט-1999.
הדין וחשבון השנתי של המועצה פתוח לעיון
הציבור במשרדי המועצה, ובאתר האינטרנט של המועצה.
פניות בנושא חופש המידע יש לשלוח אל הממונה
על חוק חופש המידע. מר שאדי ח'ואלד, בדוא"ל: info@shaab.muni.il
טופס בקשת מידע חדש - לחץ כאן
קישור לחוק חופש המידע--לחץ כאן